Skip to content

تفاوت قهوه ترک،فرانسه و اسپرسو

فهرست مطالب

تفاوت قهوه ترک ،فرانسه و اسپرسو در چیست؟

تفاوت قهوه ترک،فرانسه و اسپرسو

در این مقاله قصد داریم به تفاوت قهوه ترک،فرانسه و اسپرسو بپردازیم با ما همراه باشید.

قهوه ترک

قهوه ترک، قهوه‌ای است سنتی که با آن فال قهوه هم می‌گیرند.این قهوه 600 سال قبل در دربار پادشاه عثمانی (ترکیه امروزی) رواج پیدا کرد.قهوه ترک در ظرف مخصوصی به نام جِذوه درست می‌شود (jezve).جذوه را معمولاً روی اجاق یا شن می‌گذارند و قهوه را هم می‌زنند تا جوش بیاید.

قهوه ترک از قهوه فرانسه غلیظ تر و از قهوه اسپرسو رقیق‌تر است.در قهوه ترک معمولاً لایه‌ای از کف نسبتا غلیظ دیده می‌شود.

قهوه فرانسه

قهوه فرانسه، قهوه ای است نسبتاً رقیق. و برخلاف اسپرسو که در فنجان های کوچک سرو می شود، در فنجان بزرگ یا لیوان مصرف می شود.

نکته دیگر اینکه در قهوه ترک و عربی، قهوه را با حرارت شعله یا زغال می جوشانیم، اما در قهوه فرانسه خبری از شعله مستقیم نیست.

کافئین قهوه فرانسه در حالت عادی کمتر از بقیه قهوه‌ها است. چون رقیق است. اما اگر یک لیوان بزرگ بخورید، کافئین بیشتری به بدنتان می‌رسد.

مثلاً کافئین یک فنجان اسپرسو، سه برابر یک فنجان قهوه فرانسه است. اما چون قهوه فرانسه معمولاً در فنجان بزرگ مصرف می شود، در مجموع کافئینش از اسپرسو و بقیه قهوه‌ها بیشتر می شود.

دستگاه‌های تهیه قهوه فرانسه

برای تهیه قهوه فرانسه معمولا از دو ابزار استفاده می شود: فرنچ پرس (French press) و قهوه ساز برقی.

قهوه اسپرسو

یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها، اسپرسو است. روشی که در کمترین زمان ممکن با فشار بالای آب تهیه می‌شود.

 

مهم ترین دلیل محبوبیت اسپرسو این است که اسپرسو بیشترین طعم ممکن را از دانه قهوه می گیرد و به عبارتی غلیظ ترین نوع قهوه است.

به همین دلیل، کسانی که دوست دارند طعم واقعی و عمیق قهوه را تجربه کنند از طرفداران اسپرسو هستند. همچنین نوشیدنی‌های زیادی با پایه اسپرسو وجود دارد که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهیم کرد.

اسپرسو با دو روش درست می‌شود:تهیه اسپرسو با موکاپات و تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز.

قهوه فوری

همان طور که از اسمش پیداست ساده ترین روش تهیه قهوه است.برای تهیه قهوه فوری کافی است آن را داخل آب جوش بریزید و هم بزنید.

در ایران قهوه فوری را معمولا با نام نسکافه یا کافی میکس می شناسند. البته اما نسکافه نام قهوه فوری است که توسط شرکت نستله تولید می‌شود.

کدام یک از قهوه های اسپرسو، فرنچ پرس یا ترک معطر تر است؟

اگر از دانه ها و ترکیب مشابهی برای هر سه نوشیدنی استفاده شود، اسپرسو و قهوه ترک عطر بیشتری خواهند داشت. اما با توجه به کدر شدن رنگ قهوه، زمانی که تحت فشار تهیه می شود؛ توصیه ما به افرادی که کدر و مات شدن رنگ قهوه را نمی پسندند؛ نوشیدنی فرنچ پرس است.
غلظت اسپرسو از همه بیشتر است و بعد از آن قهوه ترک. میزان غلظت نوشیدنی را با افزودن مقدار بیشتری قهوه یا با کاهش مقدار آب می توان بیشتر کرد.

مقایسه طعم قهوه ترک با اسپرسو و فرانسه

قهوه ترک طعم اصلی قهوه را خیلی بهتر در خود حفظ می کند. استفاده از درجه روست مدیوم، برای تهیه قهوه ترک از قهوه های معطر، به معطر شدن بیشتر این نوشیدنی و حفظ طعم طبیعی آن کمک می کند.

اسپرسو، طعمی کاملا منحصر به فرد دارد. به علت آنکه تحت فشار و در دمای پایین، دم می شود، مزه ای متفاوت پیدا می کند.

فرنچ پرس، روش استاندارد دم کردن قهوه است. اما تاکیدی بر مزه و طعم آن نمی شود. هر چند که مورد علاقه افراد زیادی است.

تفاوت قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو

تفاوت قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو تنها در روش دم آوری و درجه آسیاب قهوه است. که در نتیجه‌ی تفاوت در این دو مورد باعث می‌شود قهوه‌ی به دست آمده با استفاده از روش اسپرسو سنگین‌تر از قهوه فرانسه باشد.

قهوه‌ی اسپرسو با استفاده از ابزارهایی مانند موکاپات و دستگاه اسپرسوساز و قهوه فرانسه به وسیله ابزارهایی مانند فرنچ پرس و دستگاه فرانسه ساز تهیه می‌شود.

ابزارهای تهیه‌ی قهوه اسپرسو با استفاده از فشار بخار آب کار می‌کنند؛ همچنین قهوه‌ی بکار رفته در ابزارهای تهیه قهوه اسپرسو درجه آسیاب ریزتری نسبت به قهوه فرانسه دارند؛ به همین دلایل از قهوه اسپرسو، عصاره قوی‌تر و سنگین‌تری نسبت به قهوه فرانسه بدست می‌آید.

پس بزرگترین تفاوت قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه در ابزار دم‌آوری قهوه و عصاره‌ی حاصل از تهیه‌ی قهوه است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر به قهوه‌ای با طعم خاص و یا میزان کافئین مشخصی علاقه دارید باید به نوع دان و یا پودر قهوه‌ای که تهیه می‌کنید دقت داشته باشید و ابزار و روش تهیه قهوه در این مورد تاثیری ندارد.

تفاوت قهوه ترک با قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه

اولین تفاوت قهوه ترک با قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو در وجود پودر قهوه در نوشیدنی است. در قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو فارغ از نوع ابزار، از فیلتر و یا صافی برای جلوگیری از ورود پودر قهوه در فنجان استفاده می‌شود؛ اما در قهوه ترک پودر قهوه در داخل فنجان ریخته می‌شود.به همین دلیل از قهوه ترک برای فال قهوه استفاده می‌شود.

دومین تفاوت قهوه ترک و قهوه فرانسه و اسپرسو در روش تهیه قهوه ترک است که بسیار ساده‌تر از دو قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه است.

تهیه قهوه ترک تنها با یک قهوه جوش (برقی و روگازی) و یا جذوه (نام دیگر قهوه جوش) به راحتی قابل انجام است و شما تنها به پور قهوه‌ی ترک نیاز دارید.

تفاوت دیگر قهوه ترک با قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه در درجه‌ی آسیاب قهوه است. درجه‌ی آسیاب قهوه ترک از قهوه‌های فرانسه و قهوه اسپرسو ریزتر است.

از کجا می‌توان بهترین قهوه را سفارش داد؟

شرکت دریم لند گیفت، با ارائه انواع قهوه و ملزومات چای و قهوه در حال فعالیت است. اشخاص می‌توانند برای مناسبت‌های مختلفی مانند: تولد­ها، ولنتاین، روز مادر و پدر، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، سالگردها، رویدادهای کاری و مناسبت‌های متعدد سفارش خود را ثبت نمایند.با ما بهترین­‌ها را با خیالی آسوده و با قیمتی مقرون به صرفه انجام دهید. شما عزیزان برای دیدن ایده‌های بیشتر برای خرید کادو تولد،کادو مردانه،هدیه شخصی سازی شده،کادو خاص و …به فروشگاه ما و یا به پیج اینستاگرام دریم لند گیفت سر بزنید،مطمئنا کادو خاص خود را به راحتی خواهید یافت.ما منتظر شما هستیم.

کادو برای آقایان

کادو برای آقایان و خانم ها یکی از لذت‌بخش‌ترین و به یادمان‌ماندنی‌ترین فعالیت‌ها در زندگی است. هدایا نشان دهنده علاقه،...

مطالعه مقاله